Egzamin, Mówienie

O mówieniu słów kilka

Ten wątek dedykuję jednej z najbardziej aktywnych grupowiczek w FB-grupie Angielski dla Wszystkich! Co tam robimy? Równolegle ćwiczymy w praktyce zagadnienia omawiane na blogu w teorii. Czego się nauczysz? Z czasem zbliżysz się do płynnego pisania i mówienia po angielsku. To jak bardzo i jak szybko zależy od Ciebie. Sprawności aktywne z poprzedniego zdania nieprzypadkowo wymienione zostały w tej właśnie kolejności. Osobiście uważam, że są to dwie najtrudniejsze do opanowania kompetencje. Zauważyłam również, że nie będzie dobrze mówił ten, kto dobrze nie pisze. Biorąc pod uwagę to, że angielski jest dla nas językiem obcym, łatwiej jest nam zapisać na twardym dysku wyrażenia i zwroty, które możemy później wykorzystać w mowie, jeśli w pierwszej kolejności wyćwiczymy  je w piśmie.

Przyznam szczerze, że zawsze mam kłopot kiedy ktoś poprosi mnie o polecenie „dobrego” narzędzia, kursu, itp. Faktem jest, że na brak pomocy językowych nie możemy narzekać, dobrze jest jednak wiedzieć jak z nich korzystać. Rekomendując coś w większości przypadków ograniczam się więc do tego, co zadziałało w moim przypadku 🙂

Do rzeczy. Na pytanie z czym masz największą trudność w nauce angielskiego, najczęściej pada odpowiedź, że ze słuchaniem (ang. listening) i mówieniem (ang. speaking).

Zgadzam się w 100% co do tego, że są to dwie sprawności budzące najwięcej obaw wśród uczących się. Nie taki diabeł straszny jak go malują! (ang. the devil’s not so black as he is painted.) Wystarczy oswoić byka 🙂 Ba! Możecie się z nim nawet zaprzyjaźnić. Czy jest na to jakiś sposób? Oczywiście, że jest.

Jest takie stare przysłowie polskie. Człowiek strzela, Pan Bóg słowa nosi (ang. Man proposes, God disposes.) Albo jak powiedziałby językoznawca i tłumacz z wieloletnim doświadczeniem prof. dr hab. Leszek Berezowski – Tłumacz przekłada, Pan Bóg słowa nosi … Czy inaczej: człowiek myśli, Pan Bóg kreśli … Co ono oznacza? A no to, że zamierzenia i plany nie zawsze udaje się zrealizować. Trzeba wiedzieć jak. Przygotuj – zdobądź wiedzę – mów! Wtedy to w niewielu słowach będziesz w stanie przekazać wiele treści. Jak widzisz, nie chodzi tu tylko o język.

Ostatnio wyczytałam, że „początkiem każdego działania – słowo, a przed każdym działaniem – myśl”. Umie zatem układać zdania ten, który posiada wiedzę. Nie łudź się, że mówić zaczniesz ot tak! Nie stawiaj sobie zbyt wysokich oczekiwań. Nie zrozum mnie źle, ten moment przyjdzie – trzeba tylko trochę mu pomóc 🙂 To, które czasy zastosować do wyrażenia konkretnych czynności masz już za sobą. Idźmy więc dalej.

Poprzednie wpisy w większości poświęcone były rozpatrywaniu sprawności w kontekście podchodzenia do egzaminu, czy to publicznego czy jakiegokolwiek innego. Tym razem przerobimy to na podobnych zasadach – w końcu to wypowiedź ustna!

Zanim przystąpisz to mówienia pamiętaj o następujących kwestiach:

  • przypomnij sobie i staraj się „na szybko” zebrać w głowie zwroty związane z tym, co chcesz powiedzieć (tu niezastąpiony jest podział na poszczególne obszary, takie jak: zapraszanie, relacjonowanie, udzielanie informacji, pytanie o informacje, doradzanie, przepraszanie, itp. – przyda się wybór co najmniej jednego przykładowego sformułowania do wyrażenia każdego z nich),
  • nawet jeśli nie rozumiesz co ktoś do Ciebie mówi to staraj się domyślić z kontekstu znaczenia wyrazów, których nie znasz – popracuj nad tym, aby wychwytywać kluczowe słowa i wyrażenia oraz „wsłuchaj się” w sąsiadujące słowa (tu pomocne jest np. oglądanie wiadomości w języku angielskim i zestawianie usłuszanych treści z nagłówkiem, który podsumowuje relację dziennikarza),
  • jeśli nie rozumiesz nic to poproś o przeformułowanie pytania, jeśli coś nie jest dla Ciebie jasne to i tak nic nie odpowiesz (możesz to zrobić w taki oto sposób: What do you mean? <Co masz na myśli?>, Could you explain it to me? <Czy możesz mi to wytłumaczyć?>, Could transform the question a little bit? <Czy możesz zadać pytanie inaczej?> itd.,
  • używaj słownictwa na poziomie, na którym aktualnie się znajdujesz – częsta pułapka, która w dalszej konsekwencji powoduje blokadę wynika z tego, że z marszu chcielibyśmy być „perfekcyjni” w tym, co mówimy (Heloł!) – bez pracy nie ma kołaczy 🙂
  • zaakceptuj to, że na początku będziesz mówił/-a nieskładnie – to nie żaden wstyd, przecież od czegoś trzeba zacząć.

Jeśli jesteś typem wzrokowca zadziała również „przepisywanie fragmentów tekstu”, co służyć będzie stopniowemu nabywaniu składni angielskiej. Warto jest również „mechanicznie” powtarzać na głos obce (przynajmniej na początku 🙂 zwroty. Nie musimy się wtedy zastanawiać już nad tłumaczeniem Polish-English bo mamy już odpowiedź.

Na wszelkiego rodzaju konkursach językowych, egzaminach maturalnych czy zewnętrznych pojawia się zadanie pn. Opis ilustracji. Jak się do niego zabrać, czyli co należy uwzględnić aby zawrzeć kluczowe informacje?

  1. trzeba odpowiedzieć na 4 pytania typu WH-questions: WHO? (kogo przedstawia ilustracja) WHERE? (gdzie znajdują się osoby prezentowane na ilustracji) WHAT? (co robią osoby przedstawione na ilustracji – tu używamy czasu Present Continuous – wiadomo 🙂 czy WHY? (interpretacja),
  2. zawsze możesz również spróbować odgadnąć myśli lub uczucia postaci czy wyrazić przypuszczenie nt. przyczyny czy następstw sytuacji ze zdjęcia,
  3. ważne jest wyrażenie swojej opinii nt. sytuacji, poglądów, zainteresowań, planów, przy czym należy pamiętać, że zwykle trzeba poprzeć swoje stanowisko i podać dodatkowe argumenty czy przykłady, np. ze swojego własnego doświadczenia.

O słuchaniu będzie następnym razem. Bo to osobna para kaloszy 😉 Powiem tylko, że napiszę Wam jaką ja miałam wtedy metodę szlifowania diamentu jakim jest umiejętność słuchania. Masz pytania? Podziel się swoją opinią i jeśli chcesz zadaj pytanie w komentarzu.

 

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s