SŁOWNICTWO

Nowe słówka – praktyczne wskazówki

Jeden z sympatyków mojego bloga (nie przepadam za angielskimi kalkami językowymi typu  ‚follower’ ) wyszedł z inicjatywą (do czego wszystkich Was zachęcam) i zadał mi pytanie za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego w zakładce pn. Contact. W ten oto sposób zainspirował mnie do napisania o rekomendowanych przeze mnie metodach nauki nowych słówek w języku angielskim.

Jak to zwykle bywa – i tak jest też w tym przypadku – na proste pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Temat jest bowiem złożony i dotyka kilku obszarów od technik zapamiętywania do metod powtarzanie włącznie. Postanowiłam wiec, że skupię się na metodach, które w mojej ocenie są najbardziej skuteczne i „działają” niezależnie od predyspozycji językowych adepta czy jego sensorycznego typu uczenia się (wzrokowiec, słuchowiec czy kinestetyk czyli czuciowiec). Wychodzę z założenia, że jeśli skupimy się na danym typie ucznia to niektóre z metod zadziałają mniej lub bardziej skutecznie, ale wszystkie prezentowane przeze mnie poniżej techniki sprawdzają się w praktyce. Oczywiście pod warunkiem ich konsekwentnego stosowania …

ZROZUMIEĆ + ZAPAMIĘTAĆ = KLUCZ DO SUKCESU

Powyższa formuła najlepiej oddaje to, co w procesie nauczania najważniejsze. Aby „nauczyć się” (forma dokonana), a nie tylko „uczyć się” (forma niedokonana) potrzebna jest tzw. świadomość celu, dla którego to robimy, co w dalszej kolejności przekłada się na motywację do pracy. Z doświadczenia wiem, jak ważne jest aby do nauki zasiadać z pozytywnym nastawieniem sprowadzającym się do tego, że przecież nauczymy się czegoś nowego, co może nam się przydać w życiu. You never know what tomorrow will bring … Nie bez znaczenia jest również to, co często bagatelizujemy, a mianowicie żeby czuć się zrelaksowanym i wypoczętym. Dlaczego? Bo to wpływa na sprawność zapamiętywania naszego umysłu!

A skoro o zapamiętywaniu mowa to równie istotny jest stan wiedzy własnej na dany temat bo nawet jeśli poświęcisz sporo czasu na przyswajanie nowych słówek to i tak nie będziesz wiedział co? dlaczego? z czym to powiązać? jak to użyć? i w rezultacie I TAK TEGO NIE ZAPAMIĘTASZ bo „mądra głowa” nie będzie przechowywać tego, czego nie rozumie więc system od razu to odrzuci … Najważniejsze jest to,  żeby widzieć las, a nie tylko drzewa… – i tu jak widać pomocnym będzie S-E-N-S, który jak wiemy nadaje wszystkiemu znaczenie. Meaning comes first!

W przypadku, gdy stan naszej wiedzy jest niewystarczający kluczowe jest uzupełnienie wiedzy, ale tylko w wymaganym zakresie – nie trać czasu na dogłębną analizę danego zagadnienia. Do tego dochodzi jeszcze wybór optymalnej metody powtarzanie, co także uzależnione jest od szeregu czynników. To tyle tytułem wstępu – jak pewnie zdążyłeś zauważyć mamy tu do czynienia z zagadnieniem złożonym 🙂 A jak to się ma do praktycznych rozwiązań?

Metoda 5 liter alfabetu

Jeszcze z czasów studenckich pamiętam starą jak świat metodę ‚PQRST’ od pięciu kolejnych liter alfabetu angielskiego.

  • P-review (przejrzyj wstępnie) czyli określ zakres materiału
  • Q-uestion (zadawaj pytania) czyli skojarz i powiąż z tym, co już wiesz
  • R-ead (czytaj) czyli pracuj ze słownikiem
  • S-tate (opowiedz swoimi słowami) czyli zastosuj w praktyce
  • T-est (przetestuj) czyli sprawdź w jakim stopniu przyswoiłeś materiał

Praktyczne wskazówki nauki nowych słówek ukryły się tutaj: neon_nowe_słówka_praktyczne_wskazówki

POWTARZAĆ ŻEBY NIE ZAPOMNIEĆ

Wybór metody powtarzanie zależy od wielu czynników. Chcesz aby nauka nie poszła w las? Nic prostszego. Wystarczy wykorzystać następujące sposoby na powtórkę:

  1. po 1 godzinie nauki -> 5 minut powtórki (materiał będziemy pamiętać przez 1 dzień)
  2. po 24 godzinach kolejne 10 minut powtórki (zapamiętasz przez okres ok. 1 tygodnia)
  3. po 7 dniach nauki kolejne kilkanaście / kilkadziesiąt minut powtórki (przeanalizowany zakres powinieneś pamiętać przez okres ok. 1 miesiąca!)

This is it! Gotowe. Well done! Dobra robota. Tak sobie myślę, że najwyższy czas przejść do funkcji językowych czasów i równoległego ich połączenia ze sprawnościami, tj. czytaniem, pisaniem i mówieniem.

Poniżej znajdziesz graficzną prezentację informacji zawartych w dzisiejszym wpisie. Always remember to make your information beautiful 🙂

Nowe_słówka_podsumowanie

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s