Egzamin

Czytanie ze zrozumieniem

W dzisiejszej rzeczywistości wirtualnej umiejętność szybkiego czytania staje się koniecznością. Szacuje się, że czytamy 10 – 15 razy więcej aniżeli jeszcze 50 lat temu.
W odróżnieniu od maszyn, które nieustannie zwiększają swoje parametry, nasza prędkość czytania pozostaje bez zmian. Zadziwiające? Takie są fakty. Jednak póki co maszyny nie wyprzedziły nas w czytaniu ze zrozumieniem. Dobra nasza 🙂 Każdy rozumny człowiek wie, że czytanie to proces złożony i obejmuje nie tylko czytanie zawartych w tekście informacji, ale co ważniejsze ich ZROZUMIENIE I ZAPAMIĘTANIE. Umiejętność szybkiego czytania ze zrozumieniem to atut.

Tym, którym niebawem przyjdzie zmierzyć się z zadaniem pn. Rozumienie tekstu pisanego, co w praktyce de facto oznacza sprawdzenie umiejętności czytania ze zrozumieniem polecam przeanalizowanie tego, jak szybko czytają bo może to mieć istotny (jeśli nie decydujący) wpływ na końcowy wynik osiągnięty na egzaminie maturalnym czy innym o podobnej materii.

Szybkość czytania można łatwo obliczyć. Wystarczy przejść 3 kroki do przodu:

  • KROK 1: przeczytaj tekst i zmierz swój czas czytania,
  • KROK 2: pomnóż liczbę słów w tekście przez 60,
  • KROK 3: wynik mnożenia podziel przez czas czytania wyrażony w sekundach
    (czyli jeśli Twój czas czytania to 5 minut i
    30 sekund to dzielimy przez 330).

PRZYKŁAD: Jeśli liczba wyrazów w danym tekście wynosi 500 i czytamy je w ciągu 5 minut i 30 sekund to nasze tempo czytania obliczamy według następującego wzoru:

500 x 60 / 330 = 90 (wynik to liczba słów czytanych na minutę)

Statystycznie czytamy ok. 200-250 słów na minutę. Standardowo skuteczność osób aktywnie czytających książki waha się w zakresie 50-70 procent. Oczywiście zawsze możemy przyspieszyć tempo i zwiększyć stopień zapamiętywania czytanych przez nas informacji poprzez wyeliminowanie elementów spowalniających tempo czytania i poszerzanie swojego pole widzenia.

Pamiętajcie, że dla lepszego zrozumienia wcale nie należy czytać wolniej i uważniej. Zakładam, że jesteście trochę zaskoczeni. Mam rację? Lata praktyki pozwalają mi stwierdzić, że szybkie czytanie wcale nie przyczynia się do utraty zrozumienia. Wręcz przeciwnie – możemy zrozumieć dużo więcej niż to na czym skoncentrują się nasze oczy. Nie trzeba również dążyć do zapamiętania 100% czytanego tekstu. Istotnych treści nie należy odnotowywać – w trakcie egzaminu nie ma na to czasu! Nieznanych słów nie sprawdzisz także w słowniku bo nie masz takiej możliwości.

Co polecam? Najważniejsze to skupić się na głównej myśli tekstu. Pierwsze czytanie powinno przypominać skanowanie tekstu, a oczy wcale nie muszą poruszać się wzdłuż linii czytanego tekstu. Podkreślajcie odnalezione uzasadnienia odpowiedzi – to pozwoli zaoszczędzić czas bo nie będziesz musiał niepotrzebnie wracać do fragmentów tekstu, które już przeanalizowałeś. Dzięki temu skupisz się na pozostałych częściach tekstu, a dodatkowym ułatwieniem niech będzie dla Ciebie to, że pytania do tekstu ułożone są chronologicznie, co sprawia, że mając zakreślone konkretne zdania wiemy gdzie mniej więcej kontynuować poszukiwania brakujących odpowiedzi. I równie istotna (choć często niedoceniana) jest motywacja, która nie uwierzycie ale wpływa na komunikację oczy -> mózg. Motywacja żeby dokończyć zadanie, analizować, domyślać się słów z kontekstu i wykorzystywać swoją wiedzę „okołotekstową”. Believe me – it works! Byłabym zapomniała – jeśli macie więcej niż dwa teksty – zaczynajcie od najtrudniejszych…

A co ze zrozumieniem tekstu? W opinii ekspertów najbardziej miarodajną metodą pomiaru rozumienia jest test odpowiedzi wielokrotnego wyboru. Łatwiej jest obliczyć współczynnik rozumienia tekstu gdy mamy 10 pytań do tekstu. Jeśli prawidłowo odpowiedziałeś na wszystkie 10 pytań to Twój współczynnik równa się 1, a 0,7 jeśli prawidłowych odpowiedzi miałeś 7. Wynik poniżej 0,6 sygnalizuje, że powinieneś zmniejszyć szybkość czytania.

Na koniec tzw. call to action. Sprawdź swoją szybkość czytania ze zrozumieniem. Pomogę Ci w tym udostępniając w kolejnym poście tekst w języku angielskim. Jestem ciekawa Waszych wyników 😉 I jak pierwszy ice-breaker? Lody przełamane? Mam nadzieję, że tak. Zachęcam do pozostawiania komentarzy. Wasze uwagi są dla mnie bezcenne.

 

 

Reklamy

2 myśli w temacie “Czytanie ze zrozumieniem”

    1. Dziękuję za komentarz. Mam nadzieję, że oferowane przeze mnie treści stanowią dla
      Ciebie wartość i w dalszym ciągu będą dla Ciebie motywacją do nauki. Nauka może być przyjemna i ma przynosić satysfakcjonujące efekty! Moje przesłanie to budowanie świadomego progresu bo tylko myślenie ma przyszłość…

      Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s